Welke elektrische transportfiets is de beste?

De-beste-elektrische-transportfiets

Er zijn vele verschillende transportfietsen met een elektrische ondersteuning, maar welke fiets is nou het beste? Dat is iets waarop wij jou antwoord gaan geven. Want aan de hand van de voor- en nadelen van de verschillende modellen geven wij meer uitleg. Zo bepaal jij geheel zelf welke elektrische transportfiets het beste is voor jouw gebruik.

Verschillende motoren

Om te beginnen zijn er twee groter variabelen die zorgen voor de hoogte van de aanschafprijs. De accu en de motor. Want hoe groter de accu is des te meer kilometers kan je fietsen op één accu. Maar ook hoe groter de accu des te duurder deze zijn. Een andere grote variabele voor de prijsopbouw is het type motor dat in de fiets verwerkt zit.

Elektrisch-gazelle-miss-grace

In beginselen zag je drie verschillende motoren, maar tegenwoordig zijn dit er eigenlijk nog maar twee. Zo zijn de elektrische fietsen die een motor in het achterwiel hebben nagenoeg uitgestorven. Dit omdat de middenmotor een veel betere vervanger is. Het voordeel aan een middenmotor is dat deze dichter bij de grond zit en ook nog eens middenin de fiets gemonteerd is. Alle technologie zit dicht bij elkaar en de kans op foutmeldingen is dus een heel stuk kleiner. Ook zijn elektrische fietsen met een middenmotor gemakkelijk aan te sluiten op de computer. En aan de hand hiervan kan worden uitgezocht waar de foutmelding vandaan komt. Wanneer het een software matige foutmelding is, is de kans heel erg groot dat de software ge-update kan worden en de foutmelding dus verholpen is.

Elektrische transportfietsen met een middenmotor hebben veelal een krachtiger motor dan elektrische transportfietsen met een voorwielmotor. Om de kracht van een middenmotor uit te drukken wordt er vaak gewerkt met newtonmeters. Een voorwielmotor heeft veelal 30 newtonmeter en een middenmotor kan variëren van 40 tot en met 65 newtonmeter. Echter zien wij een 65 newton middenmotor enkel bij elektrische sportfietsen.

Echter is het fietsen met een voorwielmotor ook anders dan een fietsen met een middenmotor. Een voorwielmotor maakt een snellere curve naar de maximale kracht en trekt de fiets echt vooruit. Een middenmotor is veel geleidelijker en duwt de fiets vooruit. Het grote verschil zal je merken met optrekken bij een stoplicht. En het verschil in maximale kracht zal je merken bij het omhoog fietsen van een dijk of heuvel. Hier kan een voorwielmotor weigeren wanneer deze te veel belast wordt. Hierbij moet je denken aan volle boodschappentassen of een zwaardere berijder. Echter heeft een elektrische fiets met een voorwiel nog één klein nadeel. Wanneer er zand op de weg ligt kan het voorwiel gaan spinnen en/of wegslippen.

Accu en bereik van elektrische fiets

Display-elektrische-transportfietsZoals wij eerder al zeiden is de accu ook een grote variabele voor de prijsopbouw. Waar wat voor verschillende accu’s zijn er? En aan welke soort accu doe ik het beste om aan te schaffen? Om te beginnen kan een accu verwerkt zitten in het frame en weggewerkt zitten in de bagagedrager. Bij elektrische transportfietsen zal de accu nagenoeg altijd in de bagagedrager verwerkt zitten. En bij de sportievere modellen elektrische fiets zit de accu in het frame weggewerkt.

De accu’s die gekozen kunnen worden zijn meestal rond de 300, 400 en 500 watt. Aan deze wattages valt niet exact aantal kilometers te kopellen. Dit komt omdat de actieradius afhankelijk is van het de belasting die de motor te verduren krijgt. Dus belangrijke factoren die de actieradius van een elektrische fiets beïnvloeden zijn. Gewicht, de stand waarop gefietst wordt, de weersomstandigheden en hoe hard de banden opgepompt staan. Wil je er toch ongeveer een aantal kilometers aan kopellen? Dan moet je ervan uit gaan dat je op de zuinigste stand met een 300 watt zo’n 50 kilometer kan fietsen. En iedere 100 watt erbij zo’n 20 kilometer meer. Let wel op dat dit on een vrijblijvende indicatie gaat. Want ieder specifiek geval is anders. Dus fiets je in de snelste stand met een 300 watt accu. Dan kan het zomaar zijn dat je niet verder komt dan 25 kilometer.

Verschillende soorten remmen

Ook zijn er verschillende soorten remmen op elektrische fietsen. Steeds vaker zien wij elektrische fietsen die gebruik maken van hydraulische schijfremmen. Deze remmen hebben als voordeel altijd een korte remweg te hebben. Hierbij maken de weersomstandigheden niet uit. Ook wanneer je een afdaling inrijdt is de remweg nog steeds korter dan bij een fiets met rollerbrakes of velgremblokken. Het enige nadeel is alleen dat schijfremmen kunnen gaan piepen tijdens regen of als deze viezig zijn. Deze piep zal vaak weer verdwijnen wanneer het droog is.

Maar waarom wordt er dan nog gebruik gemaakt van rollerbrakes en velgremmen. Nou simpelweg om de prijs van een elektrische fiets te drukken. En het voordeel van schijfremmen wordt helemaal vergroot tijdens het fietsen in een heuvelachtig gebied. In een vlakke polder voldoen rollerbrakes en velgremmen ook nog gewoon. Rollerbrakers hebben dan weer het voordeel dat deze heel erg onderhoudsvriendelijk zijn.

Elektrische transportfiets voor scholieren

Elektrische-cortinaSteeds vaker zie je dat scholieren gebruik maken van een elektrische fiets. Dit is dan vaak de Cortina elektrische transportfiets. Dit komt dan weer omdat Cortina de prijs goed kan drukken en een fiets levert met een erg leuk design. Het drukken van de prijs wordt dan vaak gedaan door de fiets met een 300 watt accu te leveren en gebruik te maken van een voorwielmotor. Ook heeft het merk Giant een elektrische transportfiets. Deze fiets maakt dan weer gebruik van hydraulische schijfremmen en wordt vaak al met een 400 watt accu geleverd. In beginselen dus een betere fiets als het gaat om de actieradius. Maar niet getreurd ook bij de Cortina elektrische transportfiets is het mogelijk om een accu upgrade te doen. Zo kan je dus zelf kiezen of je een 300, 400 of 500 accu gebruikt.