Wat is er anders aan een moederfiets?

Moedersfiets-verschil

Er komt uitbreiding in het gezin en het wordt tijd voor een moederfiets maar wat is er zo anders aan een moederfiets vergeleken met een normale stadsfiets? Dat is een vraag die wij veel vaker horen langskomen. Daarom gaan wij alle punten uitgebreid bespreken, zodat jij geholpen wordt bij de het kopen van de beste moederfiets. Want eerlijk is eerlijk, een moederfiets heeft flink wat voordelen vergeleken met een normale fiets. En hoe meer kinderen jij wil meenemen op de fiets, des te groter het voordeel wordt.

Een langer frame en ander stuur

Het frame van een moederfiets is anders dan dat van een normale fiets. Maar wat is er dan precies anders aan een moederfiets? Nou de fiets is langer dan een normale fiets. En nu zal je het vast vergelijken met een transportfiets. Ja wanneer je de fietsen naast elkaar zet hebben deze fietsen ongeveer dezelfde lengte. Maar de lengte van beide fietsen wordt uit een totaal ander gedeelte van het frame gehaald. Zo staat de voorvork van een transportfiets in een grotere hoek, waardoor het voorwiel verder naar voren staat. Bij een moederfiets is de ruimte tussen het balhoofd en zadel groter. Door een gebogen stuur blijft de afstand tussen de handvaten en het zadel hetzelfde. Het voordeel aan dat het frame langer is en het stuur gebogen is, is dat het gemakkelijk opstappen is wanneer er een kinderzitje voorop de fiets gemonteerd wordt. Op een normale fiets kan het opstappen dan heel erg moeilijk en ook nog eens zorgen voor gevaarlijke situaties. Verder zijn de sturen in vele gevallen voorzien van een zacht foam. Zo hoeft het kind geen koude handen te hebben wanneer deze het stuur aanraakt en moet hij of zijn het hoofd stoten. Dan zal dit ook iets zachter aanvoelen.

Langere bagagedrager voor boodschappen en kinderzitje

Bagagedrager-moederfietsWanneer je ook gebruikt wil maken van een kinderzitje achterop de fiets dan kan heeft een moederfiets ook zeker nog voordelen. Want met een langere bagagedrager komt het kinderzitje iets verder naar achteren. Zo heb jij dus niet constant iets of iemand tegen je rug aan drukken. Ook kom je op deze manier minder snel tot niet snel met de voeten tegen het kinderzitje of een fietstas. Want ook een fietstas is veel verder naar achteren te plaatsen. Onder de bagagedragers zitten natuurlijk jasbeschermers. Want de jasbeschermers beschermen de kindervoeten tegen de spaken. Je wil natuurlijk voorkomen dat jou kind van de voetstangen afschiet en tussen de draaiende spaken terecht komt.

Een stevige dubbele standaard

De dubbele standaard kennen wij al langer van transportfietsen. Want ook die fietsen hebben een langer frame dan een traditionele stadsfiets. Juist door deze lengte vallen de fietsen nog sneller om. Met name wanneer je gebruik maakt van een krat of mand dan is de hefboom van het gewicht alleen maar groter. Bij een enkele standaard zal de fiets dus veel eerder omvallen. Vooral wanneer de boodschappen al op de fiets zitten en het kind nog in het kinderzitje gezet moet worden kan dit zorgen voor ellende.

Waarom een stuurslot handig is

Om de hefboom van het gewicht verder te reduceren hebben bijna alle moederfietsen een stuurslot. Hiermee wordt her stuur en dus ook de krat op slot gezet. Een ander voordeel is dat het stuur niet omslaat en de fiets dus ook niet kan beschadigen daardoor. Want probeer het maar eens uit met een fiets met een rekje. Draai het stuur zo ver mogelijk naar links en het rekje zal het frame raken.

7 versnellingen in plaats van 3 versnellingen

Waar veel fietsen maar 3 versnellingen hebben heeft een moederfiets vaak 7 versnellingen. Deze 7 versnellingen bieden een grotere keuze wat betreft de versnelling waarin gefietst wordt. De naaf die hiervoor vaak gebruikt wordt is de Shimano Nexus naaf. Deze naaf is ver door ontwikkeld en daardoor is een fiets met 7 versnellingen ook duurder dan een fiets met 3 versnellingen. Wel is het mogelijk om met een Shimano Nexus naaf gebruik te maken van een dichte kettingkast. Zo profiteer je van de voordelen van een dichte kettingkast maar heb je toch voldoende mogelijkheden om de ideale versnelling te vinden om in te fietsen.

Het is niet aan te raden om een moederfiets met derailleur te kopen. Want laten we eerlijk zijn. Waarschijnlijk zal er met de fiets door weer en wind gefietst moeten worden. En vooral in de winter is een fiets met derailleur erg gevoelig voor roestvorming. Want wanneer je in de regen en pekel gefietst hebt zal de fietsketting geheel afgedroogd, ontvet en opnieuw ingespoten moeten worden.

Voorrekje dat smaller is

Voorrekje-moederfietsDe kans is groot dat je een kinderzitje voorop de fiets wil gaan monteren. Want door juist voor kinderzitjes is een moederfiets uitstekend geschikt. Nu hebben sommige moederfietsen alleen een rekje voorop zitten. Deze transportrekken zijn anders dan de reguliere transportrekjes. Want wanneer er een traditioneel transportrek gebruikt zal worden komt dit niet uit met de kindervoeten. Vooral wanneer het kind groter is komen de voeten iets verder weg een zal dit dus niet passen. Daarom hebben moederfietsen een speciale voordrager. De voordrager heeft namelijk een smal ontwerp en geen staande bevestiging aan het stuur.

Maar ook bij het zadel zijn er dingen anders

Zoals de kop al verklapt zijn er ook dingen bij het zadel een heel stuk anders aan een moederfiets. Zo hebben sommige moederfietsen een speciale hendel onder het zadel. Deze kan gebruikt worden bij het optillen van de fiets. Want doe je dit aan het zadel zelf dan zal deze vroeg of laat kapot gaan. Verder is de hoogte van het zadel snel te verstellen met een snelspanner. Dit is gedaan omdat de moederfietsen de laatste tijd een steeds grotere transformatie hebben gemaakt naar een family bike. Het hele gezin moet er dus op kunnen fietsen en dit maakt dat de hoogte van het zadel snel en gemakkelijk te verstellen moet zijn.

Elektrische moederfietsen

De elektrische fiets is erg in opkomst en ook van de moederfietsen zijn er elektrische modellen. Vooral wanneer je twee kinderen en flink wat boodschappen wil meenemen kan het fietsen zwaar worden. Een elektrische ondersteuning is dan geen overbodige luxe. Onthoud wel dat je met een zware fiets moeilijker tot stilstand komt dus dan zijn schijfremmen zeer aan te raden. Om het gewicht goed te kunnen trekken hebben alle kwalitatieve moederfietsen een middenmotor. Deze motoren zijn sterker dan een voorwielmotor. Ook is de kans met op een foutmelding minder groot met een middenmotor. Dit komt dan weer doordat de bekabeling korter is. Verder heeft een voorwielmotor het voordeel dat het gewicht midden in de fiets zit. Dit is wel zo fijn als je de fiets volhangt en pakt met kinderen en andere zware spullen.