De Verschillende Soorten Voorvorken Van Een Fiets

Verschillende-voorvorken-fietsEr zijn vele verschillende fietsen maar iedere fiets heeft ook zo zijn eigen type voorvork. Nog sterker. Vaak is een voorvork juist het element dat de fiets anders maakt dan een andere fiets. Zo kan je een voorvork met vering hebben maar ook een voorvork hebben die niet veert en gemaakt is van carbon.
Zoals je waarschijnlijk zelf al kan bedenken heeft een fiets met een verende voorvork veel meer comfort dan een fiets met een vaste voorvork. Echter heeft een verende voorvork ook enkele nadelen. Juist om deze reden zijn er verschillende soorten voorvorken. In deze blog behandelen wij de verschillende voorvorken en de voor- en nadelen van deze voorvorken.

De voordelen van een vaste voorvork

Heb je een simpelere of goedkopere stadsfiets dan zal deze bijna altijd voorzien zijn van een vaste voorvork. Het nadeel hieraan is dat er minder comfort in deze stadsfietsen zal zitten. Maar tegelijkertijd heeft een vaste voorvork echt heel veel functionele voordelen. Zo wordt alle kracht rechtstreeks omgezet in een voorwaartse beweging en is de fiets ook nog eens lichter in het gewicht. Verder kan de stadsfiets na vele jaren gebruik ook geen last hebben van een verende voorvork met speling.

Ben jij een sportievere fietser? Dan is een fiets zonder verende voorvork zeker aan te raden. Overigens kan er ook nog een verschil zitten in het materiaal waarvan de voorvork is gemaakt. De meeste vaste voorvorken op de stadsfietsen zijn gemaakt van aluminium, maar heb je één van de meest luxere modellen? Dan kan de voorvork ook gemaakt zijn van carbon. Dit is materiaal dat iets kwetsbaarder is maar tevens ook lichter is in het gewicht. Heb je een racefiets? Dan zal je bijna altijd een carbon voorvork hebben.

De functionele Mono-shock voorvorkvering

Mono-shock-voorvork-veringWellicht ken je de naam niet maar heb je deze type voorvorken vast al eens gezien. Dit zijn de verende voorvorken die zitten net onder het balhoofd. Dit zijn veelal wat stuggere voorvorkveringen die enkel functioneel zijn. Zo zal je minder kracht verliezen tijdens het fietsen, doordat de vering onnodig beweegt. Ook is een mono-shock voorvork lichter in het gewicht dan een normale verende voorvork. Dit maakt dat een mono-shock voorvorkvering wellicht het beste van twee werelden is. Ook hebben mono-shock voorvorkveringen ook één groot nadeel. Je kan de vering niet uitzetten tijdens het fietsen. En ook op de mate van vering heb je weinig tot geen invloed.

De normale geveerde voorvork

Verder heb je natuurlijk ook de normale geveerde voorvork die werkt op basis van veren in de voorvork. Deze type voorvorken zie je in heel veel stadsfietsen terug en bieden het meeste comfort tijdens het fietsen. Alle hobbels in het wegdek worden opgemerkt en gereduceerd. Echter hebben deze voorvorken ook enkele nadelen. Zo zijn deze wat zwaarder in het gewicht en zijn de veren nagenoeg niet bij te stellen. Dit maakt dat je tijdens het fietsen ook enige kracht verspeelt aan de voorvork.

Heb je een iets luxere variant? Dan kan het zijn dat deze is voorzien van een draaischijf. Met behulp van deze draaischijf is het mogelijk om de voorvork vast te zetten en de vering dus uit te zetten. Dit maakt dat deze type voorvorken jou de keuze geven tussen veel of weinig comfort tijdens het fietsen.

Geveerde voorvork die werkt op luchtdruk

Voorvork-vering-luchtdruk

Heb je een hele luxe sportfiets met verende voorvork of een luxere mountainbike? Dan is de kans groot dat je een verende voorvork hebt die werkt op basis van luchtdruk. Deze verende voorvorken geven jou als gebruiker de mogelijkheid om zelf de stugheid te veranderen. In praktijk zal je de luchtdruk in de voorvork niet zo vaak aanpassen. Maar ben je een gevorderde mountainbiker? Dan kan het zijn dat je per parkoers de luchtdruk in de voorvork gaat aanpassen. Ook is het mogelijk om de dit type verende voorvorken vast te zetten tijdens het fietsen. Dit doe je dan doormiddel van een draaischijf op de voorvork of met een kleine hendel op het stuur.

Welk type voorvork is het beste?

Welk type voorvork het beste is ligt er af van wat voor type fietser dat jij bent. Gebruik je de fiets enkel voor in het dorp? Dan ben je zeker goed af met een traditionele verende voorvork. Deze voorvorken voorzien de berijder van het meeste comfort. Maar gebruik je de fiets voornamelijk op het asfalt en ga je vele kilometers? Dan ben je beter af met een vaste voorvork. Een vaste voorvork zorgt er namelijk voor dat je zo min mogelijk krachtverlies heb tijdens het fietsen. Ook is de fiets lichter in het gewicht, waardoor je als fietser minder kracht hoeft te leveren. Ga je de fiets voor zowel in het dorp als op het asfalt gebruiken? Dan is het aan te raden om een mono-shock voorvork te gebruiken of een voorvork die je handmatig op slot kan zetten. Verder hebben je nog de luxere geveerde voorvorken die werken op basis van luchtdruk. Deze voorvorken zal je dan ook met name in mountainbikes vinden. In de praktijk wordt de luchtdruk van de voorvork één keer goed afgesteld. Maar mocht je de wens hebben om zelf de veerreactie te bepalen? Dan is dat met een luxere voorvorkvering op luchtdruk mogelijk.