De Verschillende Soorten Fietsbanden

Verschillende-soorten-fietsbanden

Op de markt zijn er vele verschillende fietsbanden. Maar wat zijn nou exact de verschillen tussen de verschillende soorten fietsbanden? En waarom zou je niet voor de goedkoopste fietsband moeten kiezen? Dat alles leggen wij jou graag uit. Zo voorkom je dat je de verkeerde maat fietsband koopt en deze niet om de velg heen past of aanloopt tegen het frame van de fiets.

De verschillende maatvoeringen

Om te beginnen zijn er vele verschillende maatvoeringen en tussen deze maatvoeringen zijn er ook nog verschillende benamingen. In deze blog gaan wij uit van de etro maatvoeringen. Dit betekent dat een stadsfiets met een wielmaat van 28 inch een omtrek heeft van 622. Op de band is dit vaak te vinden onder de benaming 45-622. De 45 staat in dit geval voor de breedte van de fietsband in millimeters. Deze kan variëren van 19 tot en met 60. Echter zal dit bij een stadsfiets veelal rond de 45 zitten..

Tegenwoordig worden de fietsbanden steeds een beetje breder. De reden hiervoor is dat een bredere band de hobbels in het wegdek beter reduceert. Vooral wanneer de fiets een zwaarder gewicht heeft zal gebruik gemaakt worden van een bredere fietsband. Zo zie je bij een elektrische fiets vaak een fietsband met een breedte van 47 millimeter. Een fietsband met deze breedte past niet zo maar op iedere fiets. Het kan namelijk zo maar zijn dat een brede fietsband gaat aanlopen tegen het frame of de binnenkant van een spatbord. In veel gevallen zal dit dan zijn aan de onderkant van het frame ter hoogte van de trapas.

Verschil tussen een goedkope en dure fietsband

Anti-lek-laag-fietsband-antilek-fietsband

Maar wat is nou het verschil tussen een hele goedkope fietsband en een duurdere fietsband. Ze bestaan toch beide uit rubber en hebben dezelfde maatvoering? Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit klopt. Maar niets is minder waar. Een goedkope fietsband bestaat immers uit een combinatie van kunststof en rubber. Dit maakt de binnen- en buitenkant van de fietsband harder en stugger. Dit maakt dat de goedkopere fietsband veel sneller slijt, minder grip op het wegdek heeft en er zelfs een kans bestaat dat de binnenband op te duur lek geschuurd wordt. Vaak heeft een goedkopere fietsband geen of slechts een hele dunne anti-lek laag. In praktijk zien wij dan ook vaak dat een duurdere fietsband in het begin een hele uitgave kan wezen. Maar wanneer je veel fietst en het per kilometer gaat uitrekenen is een duurdere fietsband per gereden kilometer goedkoper.

Fiets je heel weinig? Dan gaat deze truc inderdaad niet op. De fietsbanden hebben ook maar een beperkte levensduur door het uitdrogen van het rubber. Een goedkopere fietsband met kunststof heeft hier echter wel eerder last van dan een duurdere variant. Daarom is het aan te raden om in dit geval voor een fietsband uit het middensegment te gaan. Deze fietsbanden zijn ook gemaakt van rubber maar hebben vaak een dunnere anti-lek laag.

Rijd je met een hele goedkoper fietsband in een stuk glas? Dan zal de buitenband meteen een flinke scheur hebben. Deze scheur zal door de rijdende beweging als maar groter worden. Bij een fietsband van rubber zal je hier geen last van hebben. Het rubber heeft namelijk enige flexibiliteit.

 Looprichting van de fietsband

Ook zijn nagenoeg alle fietsbanden voorzien van een looprichting. Dit betekent dat de fietsband maar op één manier gemonteerd zou moeten worden. Door de fietsband achterste voren te monteren zal deze eerder slijten en ontstaat er een hogere rolweerstand. De looprichting van een fietsband wordt aangegeven doormiddel van een pijl aan de zijkant van de fietsband. Soms is het even goed zoeken naar de indicatie. Dit komt omdat deze in vele gevallen is aangegeven met een indexatie in het rubber.

Hoe een fietsband op de juiste manier te monteren?

Door de looprichting van de fietsband naar  de goede kant toe te leggen voorkom je onnodige slijtage van de fietsband. Kijk bij het monteren van de fietsband altijd even of deze niet in een hobbel zit. Dit kan er op duiden dat de binnenband klem zit tussen de velg en de buitenband. Verder is het aan te raden om talkpoeder aan de binnenkant van de buitenband te doen. Op deze manier voorkom je dat de binnenband zichzelf kapot schuurt aan de buitenband.

Hoe doe je langer met een fietsband?

De levensduur van een fietsband is van vele verschillende variabelen afhankelijk. Maar je kunt er een hoop aan doen om de levensduur van een fietsband aanzienlijk te verlengen. Zo gaven wij eerder al aan dat een duurdere fietsband een veel langere levensduur heeft. Maar hoe kan je deze levensduur dan nog verder beïnvloeden? Ten eerste is het belangrijk om de fietsbanden te voorzien van genoeg lucht. Bij een stadsfiets zal dit zijn tussen de 3 en 4 bar. Om deze manier voorkom je extra rolweerstand en dus onnodige slijtage. Vooral wanneer je met zachte fietsbanden een bocht maakt zal deze sneller slijten.