Achterlichten voor de Stadsfiets

Verlichting-voor-de-stadsfietsWanneer het weer vroeg donker wordt is het de bedoeling dat uw fiets is voorzien van een duidelijk achterlicht. Zo kunnen andere weggebruikers u zien fietsen en voorkomt u een boete voor het missen van uw fietsverlichting. Maar welke verschillende fietsverlichtingen voor achterop zijn er? En wat kenmerkt een fietslamp voor achterop de fiets? In beginselen zijn er twee grote variabelen. Zo kan een fietslicht horizontaal of verticaal zijn, verder kan het rode achterlicht worden aangedreven vanuit een dynamo of door enkele batterijen.

Wat zijn de voordelen van fietsverlichting met een batterij?

Vaak haalt een achterlicht zijn energie uit een set batterijen. Het voordeel hiervan is dat het fietslicht ook blijft branden wanneer u stilstaat bij een stoplicht. Ook is een fietslicht dat werkt met een lange stroomdraad naar achteren kwetsbaarder. De stroomdraad kan sneller breken en of roesten. Hierdoor zal de stroom niet naar het achterlicht komen.

Wat voor batterijen moeten er in een achterlicht van de fiets?

In ieder achterlicht moeten er andere batterijen en ook het aantal batterijen kan sterk verschillen. Maar in de meeste achterlichten worden zo’n 2 á 3 batterijen van de grootte van AAA gestopt. De batterijen worden dan in tegenovergestelde richting van elkaar geplaatst. Controleer bij het plaatsen van de batterijen altijd of de contactpunten geen roestpunten hebben. Zodra dit wel het geval is dient u deze roestvorming te verwijderen. Doet het fietslicht het dan nog steeds niet? Dan is de enigste optie om een nieuw fietslicht te kopen.

Fietsverlichting met een reflectie

Ook is er een verschil tussen fietsverlichting met en zonder reflectie. Bij een voorlamp wordt hier minder gebruik van gemaakt dan bij een achterlicht. Dit is logisch te verklaren, want het verkeerd dat vanaf achteren komt is voor uzelf niet zichtbaar. Verder is het voorlicht vaak veel feller dan het achterlicht. Maar om zo’n goede lichtbundel te kunnen hebben dient de gehele fietslamp gebruikt te worden. Verder zijn achterlichten vaker kapot dan de voorlichten van de fiets. Dit komt weer omdat de voorlamp veelal wordt aangedreven door een dynamo. En hoe korter het draad hoe minder snel een draad kan breken.

Hoe monteert u een fietslicht?

bevestiging-fietslampVoor het monteren van het fietslicht bent u in vele gevallen afhankelijk van het type fietslicht dat u heeft aangeschaft. Wanneer de fietsverlichting doormiddel van een draad en dynamo wordt aangedreven is het belangrijk om goed te letten op de route die deze draad aflegt. Bindt het draad niet te strak, want dan zou deze zomaar kunnen breken bij een sturende beweging. Heeft u een fietslicht dat werkt op batterijen? Dan is het monteren niet zo heel moeilijk. Met een behulp van twee boutjes schroeft u het fietslicht zo op de bagagedrager, spatbord of beugel van de fiets. Bij het monteren van een fietslicht is het aan te raden om gebruik te maken van twee losse ringetjes, dit voorkomt dat de boutjes door de trillingen van de weg kunnen lostrillen.

Recht achterlicht voor op het spatbord

Tegenwoordig hebben bijna alle fietslichten voor achterop de fiets een horizontaal ontwerp. Maar heeft u nog een ouderwetse fiets waarbij het fietslicht op het spatbord gemonteerd zit? Dan is de kans heel groot dat u gebruik maakt van een fietslicht met een verticaal ontwerp. Let hierop bij de aanschaf van het fietslicht. Want niet alle fietslichten kunt u dan op de fiets monteren.

Horizontaal spatbord voor op de bagagedrager

Zit uw fietsverlichting op de bagagedrager gemonteerd? Dan heeft een fietslamp met een horizontaal ontwerp nodig. De bouten van de fietsverlichting zitten precies op je juiste afstand voor de gaten in de bagagedrager. Wees niet bang dat het niet past, want alle bagagedragers en fietsverlichting hebben dezelfde afmetingen. Hierdoor past nagenoeg alle horizontale fietslampen op ieder spatbord.

Fietslampen met een elastiek

Fietsverlichting-met-elastiekBen u meer een sportieve fietser? Dan kan het best zo zijn dat u niet constant feestverlichting op de fiets hebt zitten. Daarvoor heeft Profile Kramer verschillende achterlichten met een elastiek voor. De fietsverlichting is binnen enkele seconden te (de)monteren. Zo hoeft u niet het gehele jaar het gewicht van de fietsverlichting mee te dragen. Ook zijn veel van dit soort fietslampen op te laden doormiddel van een USB-kabel. Wanneer de accu bijna leeg is zal het licht dit vanzelf aangeven. Dit soort fietsverlichting wordt veelal gebruikt op mountainbikes, racefietsen of een hybride fiets.

De verschillende standen van een fietslamp?

Hoe duurder het fietslicht hoe meer mogelijkheden dat er zijn. Zo zijn er verschillende standen op een fietslamp. U kunt het licht constant laten branden, maar ook kunt u het licht laten knipperen. Vooral wanneer de accu of batterij van de fietsverlichting bijna op is kan de knipperende functie een uitkomst bieden. Tijdens het gebruiken van de knipperende functie, verbruikt het licht namelijk veel minder energie.

Is het heel erg mistig? Dan kunt u de fietsverlichting in een fellere stand zetten. Hierdoor bent u nog beter zichtbaar voor andere weggebruikers. Het nadeel hiervan is echter wel dat de accu of batterijen van het licht sneller leeg raken. Daarom is het aan te raden om het fietslicht het meeste in de “normale” stand te gebruiken.