Alles Dat Je Moet Weten Over Een Riemaandrijving

Alles-over-aandrijfriem-fiets-beltdrive

Een fiets met een riemaandrijving wordt steeds populairder en er komen ook steeds meer fietsen met een riemaandrijving op de markt. In deze blog leggen wij de voordelen van een (elektrische) fiets met een riemaandrijving uit. Verder leggen wij je ook uit hoe je een riemaandrijving het beste kunt schoonmaken en onderhouden.

Voordelen van een riemaandrijving

Om te beginnen zijn er heel wat fietsen op de markt met een riemaandrijving. Vooral bij de elektrische fietsen zie je vaak een riemaandrijving terugkomen. Dit omdat een riemaandrijving de kracht van een motor uitstekend kan overdragen. Verder is een riemaandrijving ook heel erg goed geschikt voor de doelgroep van een elektrische fiets. De elektrische fiets wordt vaak door weer en wind gebruik. Dit betekent ook dat de fiets dan wordt gebruikt wanneer er pekel op het wegdek wordt gestrooid. Een riemaandrijving heeft het voordeel dat deze niet zou kunnen roesten. Om deze reden zie je ook op de lichtere sportfietsen, die vaak gebruikt worden voor woon- en werkverkeer een beltdrive. De roest in een fietsketting kan als gevolg hebben dat de fietsketting zal kunnen breken tijdens het fietsen. Een riemaandrijving wordt ook wel beltdrive genoemd.

De beltdrive bestaat uit een combinatie van carbon en rubber. Dit maakt dat de beltdrive erg droog is en geen vuil van het wegdek aantrekt. Is de beltdrive toch vies? Dan kan je deze schoonmaken met water. Om uitdroging van de beltdrive te voorkomen bestaan er speciale onderhoudsmiddelen voor de (elektrische) fiets met een beltdrive.

Toen de beltdrive net op de markt kwam hebben verschillende fabrikanten, zoals Continental, een aandrijfriem op de markt gebracht. Echter bleek deze aandrijfriem in de praktijk niet te beschikken over de juiste kwaliteit, waardoor veel van deze aandrijfriemen braken. Enkel de fabrikant Gates had en heeft het ontwikkelen van een aandrijfriem uitstekend onder de knie. Dit komt doordat de aandrijfriemen van Gates ook worden gebruikt in vele verschillende motorfietsen.

De verschillende Gates aandrijfriemen

Gates-CDX-beltdriveNet als bij alle producten zijn er verschillende uitvoeringen van de Gates aandrijfriemen. Bij de verschillende lengtes moet je denken aan een andere samenstelling van het materiaal. Gates heeft aandrijfriemen onder de namen CDN,CDC en CDX. De Gates CDN aandrijfriem is veruit het meest gebruikt. Deze gaat tussen de 5.000 en 10.000 kilometer mee. In de praktijk blijkt dit voor nagenoeg iedere type fietser goed genoeg te wezen. Wil je een variant die langer meegaat? Dan is er nog de CDX variant. Deze aandrijfriem gaat tussen de 10.000 en 15.000 kilometer mee. Deze CDX aandrijfriem is te herkennen aan de blauwe binnenkant. De CDC beltdrive wordt nagenoeg nooit meer gebruikt. Maar is te vergelijken met een CDN aandrijfriem.

Gaat een aandrijfriem langer mee dan een fietsketting?

Vele fietsfabrikanten beweren dat een beltdrive tot wel 5 keer zolang mee gaat als een fietsketting. Maar om heel eerlijk te zijn is dit in praktijk een heel stukje minder. En ja een aandrijfriem/beltdrive gaat langer mee dan een fietsketting. Maar om een eerlijk antwoord te geven kan je ervan uitgaan dat een Gates CDN beltdrive zo’n 2 á 3 keer zolang meegaat als een fietsketting.

Maar hoe komen de fabrikanten er dan bij dat de beltdrive tot zo’n 5 keer langer meegaan dan een fietsketting? Dat komt doordat de fietsfabrikanten uitgaan van een fietsketting die verwerkt zit in een dichte kettingkast en dat de fietsketting nooit wordt gesmeerd. Want wanneer de fietsketting niet gesmeerd wordt zullen de fietsketting en tandwielen droog op elkaar inlopen. Het gevolg hiervan is dat de fietsketting en de tandwielen extra snel en onnodig slijten.

Is de aandrijfriem versleten en moet deze vervangen worden? Dan is het aan te raden om aan de hand van het framenummer van de fiets een nieuwe aandrijfriem te bestellen. Op deze manier voorkom je dat je de verkeerde lengte van de beltdrive bestelt. Ook bij de tandwielen is dit zeer zeker aan te raden. Waar een fietsketting makkelijk is in te korten is dit bij een beltdrive niet mogelijk. De tandwielen en de beltdrive moeten dus precies passen bij elkaar en het frame van de fiets. Wel is het mogelijk om een CDN beltdrive te vervangen voor een Gates CDX beltdrive. Echter moeten deze wel gewoon dezelfde lengte hebben.

De spanning van een beltdrive

Net als bij een fietsketting is het belangrijk dat de beltdrive op spanning blijft staan. Door de beltdrive op de juiste spanning te zetten voorkom je onnodige slijtage en kan de beltdrive niet van de tandwielen aflopen. Een gemakkelijk geheugensteuntje om te controleren of de aandrijfriem nog op de juiste spanning staat is als je deze zo’n 1 centimeter omhoog en omlaag kunt bewegen. Want ook wanneer de beltdrive te strak gespannen staat zorgt dit voor onnodige slijtage. De tandwielen van de beltdrive zouden dan te hard in de beltdrive gedrukt worden. Dit heeft als gevolg dat zowel de beltdrive als de tandwielen extra snel zullen slijten.

Leuk weetje over het frame van een beltdrive fiets

Gates-beltdrive-monterenNaast de tandwielen en beltdrive is er nog een groot verschil aan fietsen met een beltdrive. Zo bestaat de achtervork uit twee stukken. Deze twee stukken worden doormiddel van een koppelstuk aan elkaar verbonden. Ga je een aandrijfriem vervangen? Dan zal je het koppelstukje loskoppelen. Op deze manier kan de aandrijfriem schuin door het frame gemonteerd worden. De aandrijfriem moet bij het voorblad aan de buitenkant lopen en aan de achterkant binnen de achtervork. Dit maakt dat op een traditioneel frame nooit een beltdrive gemonteerd kan worden.

Welke merken maken gebruik van en beltdrive?

Tegenwoordig maken bijna alle merken wel gebruik van een beltdrive. Hiermee willen wij niet zegge dat iedere fiets een beltdrive heeft, maar wel iedere fabrikant heeft één of meerdere fietsen met een beltdrive. Veelal zijn dit fietsen in het hogere segment. Zo heeft meer dan de helft van de Koga fietsen een beltdrive. De fietsen van Koga vallen sowieso al in het hogere segment. Dit komt door de afwerking van de fietsen. Maar ook Gazelle en Giant hebben fietsen met een beltdrive. Waar Koga zichzelf richt op het duurdere en luxere segment. Richt Giant zichzelf meet op de massaproductie. Zo ben je met een Giant fiets verzekerd van de beste prijs- en kwaliteitsverhouding.